К 28 годам Вера Митягина, бывшая московская телефонистка, стала первой в мире женщиной — пилотом дирижабля. Как первая в мире женщина-капитан, Анна Ивановна Щетинина, командует советским судном в открытом море, Вера управляет советским дирижаблем.
За ее спиной — более 600 часов налета на дирижаблях и воздушных шарах, а кроме того — бесчисленные полеты на самолете на позиции штурмана. Недавно это молодая девушка провела в воздухе 11 часов без перерыва, управляя дирижаблем.
Еще недавно, работая телефонисткой в Москве, Вера мечтала о полетах. К ее чести, девушка не только мечтала — Вера не упустила возможности освоить новую профессию.
Закончив рабочий день, Вера устремлялась в летную школу Осоавиахима (Общество содействия обороне, авиационному и химическому строительству. — прим. Moscow News), где посещала курсы по управлению дирижаблем. Как только она достаточно освоила теорию, начались практические занятия — ее допустили сначала к управлению воздушными шарами, а затем — и небольшими дирижаблями.
Но первый же верин полет на воздушном шаре едва не кончился трагедией. На высоте в тысячу метров полотно шара вспыхнуло. Подчиняясь командам командира, Вере срезала часть ткани воздушного шара и на импровизированном парашюте благополучно опустилась на землю.
После выпуска из летной школы, Вера притупила к работе на регулярных рейсах. Сейчас она работает в «Дирижабльстрое». И хотя ей приходится обуздать свой характер, чтобы справиться со всеми выпадающими на ее долю сложностями, она слишком скромна, чтобы признаться в этом. Ее коллеги, тем не менее, охотно рассказывают о ее талантах, в особенности указывая на исключительную ясность ума и мужество, необходимые пилоту дирижабля.
В качестве примера они вспоминают эпизод, когда Вера вышла на летное поле, чтобы встретить заходящий на посадку дирижабль. С борта уже сбросили гайдроп (регулятор движения воздухоплавательных средств XIX — XX века, канат с расплетенным концом. — прим. Moscow News), но мотор выключили слишком рано, и сильный ветер подхватил воздушное судно. Катастрофа, казалось, неизбежна. Проявив впечатляющую стойкость характера, Вера ухватилась за гайдроп и приложив всю свою силу, попыталась увести дирижабль из опасной зоны. Порывом ветра ее бросило на дерево, но отважная девушка не бросила гайдроп. Ей на помощь подоспели коллеги, и дирижабль был спасен.
Сейчас Вера готовится управлять большим пассажирским дирижаблям. И, как это свойственно советским гражданам, помогает в обучении младшим товарищам. Ее пример вдохновил еще трех девушек записаться в летную школу. Людмила Эйхенвальд хочет, как и Вера, стать пилотом. Женя Ховрина осваивает профессию механика. А Нюра Стрыгалова постигает ремесло радио-оператора на дирижабле. Вера считает, что в недалеком будущем что над советской землей будут парить дирижабли, полностью управляемые женщинами.
AT 28, Vera Mityagina, a former Moscow telephone operator, claims the distinction of being the world’s first woman dirigible pilot. Just as the world’s only woman dirigible pilot. Just as the world’s only woman sea captain, Anna Ivanovna Shchetinina commands a Soviet vessel on the high seas, Vera pilots a Soviet-made dirigible.
With more than 600 flying hours on dirigibles and balloons to her credit, as well as numerous plane flights as a navigator, this young pilot flew 11 hours recently in a non-stop dirigible flight.
Not so long ago, when Vera was working as an operator at the Moscow long-distance telephone exchange, she used to dream of piloting lighter-than-air craft over similar distances. She did not stop at dreams of entering such a profession but also took advantage of every opportunity offered her to train for it.
Through with her day’s work at the exchange, Vera would hurry to the air school of Osoaviakhim (Society for Chemical and Air Defense), where one of her courses was in dirigible piloting. Practical work began once her theoretical studios were completed, and she was permitted to fly small balloons, and later dirigibles.
Vera’s first balloon ascent almost ended in disaster. The students themselves had sewed a spherical aerostat. At a height of 1,000 meters, the envelope of the balloon burst. Following orders of her commander, Vera cut the neck 6f the balloon, let it unfurl and used this improvised parachute to effect a safe descent.
Averted Catastrophe
Upon her graduation from the air school, Vera began to make regular dirigible flights.
She is now employed in Dirigibleslroi (Dirigible Construction Works), And although she has shown her mettle in any number of difficult experiences, she i. s 100 modest to talk about them. Her fellow-workers, however, speak more readily of Vera’s exploits, and particularly of one experience when the girl dirigible pilot showed exceptional presence
On this occasion they relate, Vera walked out on the landing field to meet a descending dirigible. The guide rope had already been dropped, but the motor stopped too soon and the dirigible was swept on to a high voltage wire by a strong wind. A catastrophe seemed inevitable. With remarkable presence of mind Vera reached for the guide rope and, hanging on the rope and using all her strength, tried to jerk the dirigible away danger zone by the weight of her body. She was hurled against a tree, as the wind continued to shove the dirigible against the wires, but she clung bravely to the guide rope. Others came to her aid, and the airship was saved.
Vera has by no means concluded her training, for she is preparing to command a passenger dirigible. And also, in characteristically Soviet fashion, she is training others to follow in her steps, though she will thereby lose the distinction of being the world’s only woman dirigible pilot. Ludmilla Eichcnwald, one of the three girls now studying with her, is a coming dirigible pilot. Zhenya Khovriua is preparing to become a dirigible mechanic and Nyura Strigalova hopes to be a radio operator on a dirigible. Vera believes that the time is not far distant when the land of the Soviets will have an entire dirigible crew composed of women!